Dyslálie

Slovo, které jste možná už slyšeli, ale nevíte, co vlastně znamená? Nebo vás zaujalo proto, že si nejste jistí, jestli se náhodou netýká vašeho dítěte, žáka nebo dokonce vás samotných? V dnešním článku si řekneme, co to dyslálie je, jak se projevuje, jaké může mít příčiny a hlavně - jak s ní můžeme pracovat.
Co je to dyslálie?
Dyslálie neboli patlavost je laicky řečeno porucha výslovnosti jednotlivých hlásek nebo jejich skupin. Jednoduše - člověk nedokáže správně vyslovit některé hlásky (například r, ř, l, sykavky...) i když jim rozumí a ostatní hlásky vyslovuje bez obtíží.
Jde o velmi častou poruchu a až 40 % dětí předškolního věku a na počátku školní docházky má nějaký problém s výslovností. Většina z nich se spontánně "rozmluví" během přirozeného vývoje, ale pokud obtíže ve výslovnosti přetrvávají, je vhodné řešit je s pomocí logopeda.
Časté projevy
Nesprávná výslovnost jednotlivých hlásek nebo jejich záměna (například "ruka" – "luka" nebo "škola" – "skola")
Vynechávání hlásek ve slovech
Nahrazování těžších hlásek snazšími → z tohoto se často čerpá při nápravě výslovnosti a například hláska "R" se vyvozuje přes "TD" a podobně
Důležité je rozlišit, zda jde opravdu o dyslálii, nebo o běžný vývoj řeči. Například hlásky r a ř patří k nejtěžším a mohou se správně zafixovat až kolem 6 let.
Příčiny vzniku
Příčin může být mnoho a já zde zmíním alespoň některé z nich:
Nedostatečné dozrávání nervové soustavy
Anatomické odchylky - například krátká podjazyková uzdička
Snižená hybnost částí mluvidel (jazyk, rty)
Poruchy sluchové percepce
Špatný vzor v okolí - například dospělí s chybnou výslovností
Většinou jde o kombinaci více faktorů.
Možné následky
Snížené sebevědomí, stud při mluvení
Obtíže v navazování sociálních kontaktů
Větší riziko výskytu poruch učení (zejména při vážnější formě dyslálie)
Potíže s porozuměním i s psaným projevem
Jak můžeme pomoci?
Čas: Část dětí výslovnost "vymluví" s věkem, zejména pokud jde o složitější hlásky, ale i kdyby ne, nepomůže, když na ně budeme při mluvení tlačit a spěchat
Odborník: Pokud se výslovní obtíže drží i kolem 5.-6. roku věku, je vhodné navštívit klinického logopeda nebo (pokud se jedná o žáka) rodičům návštěvu logopeda doporučit
Nenaléhat na správnou výslovnost: Opravovat dítě při každém špatném slově může víc uškodit než pomoci a lepší je nabídnout správnou formu přirozeným opakováním → dítě něco vysloví nesprávně a my po něm informaci zopakujeme se správnou výslovností
Podpora: Ideálně hravou formu jako rýmováním, písničkami, čtením nahlas, logopedickými hrami apod.
Trpělivost: Vývoj řeči je individuální a každé dítě potřebuje jiný čas i přístup
Co si z toho vzít?
Dyslálie není tragédie. Je to častý jev, který se dá při správné podpoře velmi dobře zvládnout. Důležité je všímat si dětí, naslouchat jim a nenutit je do přehnaných výkonů. Správně nastavená podpora může udělat malé zázraky. A jestli si nejste jistí, vždy je lepší se poradit s odborníkem. Protože včas zachycený problém je polovina úspěchu.