Dyslálie

29.04.2025

Slovo, které jste možná už slyšeli, ale nevíte, co vlastně znamená? Nebo vás zaujalo proto, že si nejste jistí, jestli se náhodou netýká vašeho dítěte, žáka nebo dokonce vás samotných? V dnešním článku si řekneme, co to dyslálie je, jak se projevuje, jaké může mít příčiny a hlavně - jak s ní můžeme pracovat.

Co je to dyslálie?

Dyslálie neboli patlavost je laicky řečeno porucha výslovnosti jednotlivých hlásek nebo jejich skupin. Jednoduše - člověk nedokáže správně vyslovit některé hlásky (například r, ř, l, sykavky...) i když jim rozumí a ostatní hlásky vyslovuje bez obtíží.

Jde o velmi častou poruchu a až 40 % dětí předškolního věku a na počátku školní docházky má nějaký problém s výslovností. Většina z nich se spontánně "rozmluví" během přirozeného vývoje, ale pokud obtíže ve výslovnosti přetrvávají, je vhodné řešit je s pomocí logopeda.

Časté projevy

  • Nesprávná výslovnost jednotlivých hlásek nebo jejich záměna (například "ruka" – "luka" nebo "škola" – "skola")

  • Vynechávání hlásek ve slovech

  • Nahrazování těžších hlásek snazšími → z tohoto se často čerpá při nápravě výslovnosti a například hláska "R" se vyvozuje přes "TD" a podobně

Důležité je rozlišit, zda jde opravdu o dyslálii, nebo o běžný vývoj řeči. Například hlásky r a ř patří k nejtěžším a mohou se správně zafixovat až kolem 6 let.

Příčiny vzniku

Příčin může být mnoho a já zde zmíním alespoň některé z nich:

  • Nedostatečné dozrávání nervové soustavy

  • Anatomické odchylky - například krátká podjazyková uzdička

  • Snižená hybnost částí mluvidel (jazyk, rty)

  • Poruchy sluchové percepce

  • Špatný vzor v okolí - například dospělí s chybnou výslovností

Většinou jde o kombinaci více faktorů.

Možné následky

  • Snížené sebevědomí, stud při mluvení

  • Obtíže v navazování sociálních kontaktů

  • Větší riziko výskytu poruch učení (zejména při vážnější formě dyslálie)

  • Potíže s porozuměním i s psaným projevem

Jak můžeme pomoci?

  • Čas: Část dětí výslovnost "vymluví" s věkem, zejména pokud jde o složitější hlásky, ale i kdyby ne, nepomůže, když na ně budeme při mluvení tlačit a spěchat

  • Odborník: Pokud se výslovní obtíže drží i kolem 5.-6. roku věku, je vhodné navštívit klinického logopeda nebo (pokud se jedná o žáka) rodičům návštěvu logopeda doporučit

  • Nenaléhat na správnou výslovnost: Opravovat dítě při každém špatném slově může víc uškodit než pomoci a lepší je nabídnout správnou formu přirozeným opakováním → dítě něco vysloví nesprávně a my po něm informaci zopakujeme se správnou výslovností

  • Podpora: Ideálně hravou formu jako rýmováním, písničkami, čtením nahlas, logopedickými hrami apod.

  • Trpělivost: Vývoj řeči je individuální a každé dítě potřebuje jiný čas i přístup

Co si z toho vzít?

Dyslálie není tragédie. Je to častý jev, který se dá při správné podpoře velmi dobře zvládnout. Důležité je všímat si dětí, naslouchat jim a nenutit je do přehnaných výkonů. Správně nastavená podpora může udělat malé zázraky. A jestli si nejste jistí, vždy je lepší se poradit s odborníkem. Protože včas zachycený problém je polovina úspěchu.