Novinky – duben 2025

01.05.2025

Další měsíc je za námi a spolu s ním přišlo i nové dění ve světě pedagogiky. Opět jsem vybrala to nejzásadnější, co se za duben 2025 událo, a shrnula to do několika přehledných bodů. Čerpala jsem jako obvykle z oficiálních zdrojů jako jsou stránky MŠMT, NPI, Pedagogické fakulty a další. 

Nový strategický rámec pro podporu ředitelů škol

Ministerstvo školství zveřejnilo nový plán, který má dlouhodobě podpořit práci ředitelů škol a zvýšit atraktivitu této pozice. Dokument reflektuje, že vedení školy není jen o papírování a tabulkách, ale především o řízení lidí a vytváření prostředí, kde se dobře učí i pracuje. MŠMT si klade za cíl posílit profesní rozvoj ředitelů, jejich autonomie i podpůrné systémy, a to jak finančně, tak metodicky. Já osobně vnímám toto téma jako velmi důležité – kvalitní vedení školy je totiž velká část úspěchu.

Výzkum o řízení chování u žáků

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity zveřejnila výsledky výzkumu, který se zaměřil na to, jak začínající učitelé zvládají situace spojené s řízením chování žáků. Většina začátečníků se podle zjištění potýká s tím, že nemá dostatečnou oporu v praxi ani v přípravě během studia. Zajímavé je i to, že mnozí učitelé vnímají "(ne)kázeň" žáků jako hlavní stresor v prvních letech praxe. Téma je mi osobně dost blízké a myslím, že by si zasloužilo více prostoru i v přípravě budoucích pedagogů.

Seminář o inovacích ve speciální pedagogice

Na Technické univerzitě v Liberci se v dubnu uskutečnil mezinárodní seminář zaměřený na nové přístupy ve speciální pedagogice. Probíraly se například asistenční technologie, metodické inovace pro práci s dětmi s poruchami učení nebo příklady dobré praxe ze zahraničí. Vzhledem k tomu, že pracuji jako speciální pedagog, považuji podobná setkání za klíčová – nejen pro sdílení inspirace, ale i pro navazování mezinárodní spolupráce.

Wellbeing a duševní zdraví dětí i učitelů

Revidované RVP počítají s výraznějším důrazem na wellbeing žáků i pedagogů. MŠMT i NPI připravují materiály, které mají školám pomoci lépe se zorientovat v tom, jak začlenit péči o duševní zdraví do každodenního fungování školy. Mezi návrhy patří například posílení role školních psychologů, zavádění klidových zón ve školách nebo výuka tzv. "měkkých dovedností" (komunikace, práce s emocemi apod.). Téma duševního zdraví tak konečně přestává být tabu.