Novinky – květen 2025

Další měsíc utekl jako voda a spolu s ním přináším čerstvou dávku toho nejdůležitějšího, co se odehrálo ve světě školství. Tentokrát je květen opravdu nabitý – od velkých legislativních změn až po nové podpůrné materiály a strategie. Tradičně čerpám z oficiálních zdrojů jako jsou MŠMT, NPI, profesní asociace nebo univerzity.
💼 Novela školského zákona je schválena
Poslanecká sněmovna schválila jednu z nejzásadnějších novel posledních let. Co to v praxi znamená?
-
Financování nepedagogických pozic (např. uklízečky, hospodářky) přechází od ledna 2026 na obce a kraje. Do té doby je ještě pokryje stát.
-
Školní psychologové, speciální a sociální pedagogové získávají pevné místo ve školním systému – ve školách nad 180 žáků mají být zajištěni automaticky, menší školy mohou čerpat podporu individuálně.
-
Dochází k většímu posílení role zřizovatelů a zároveň se mění pravidla pro strukturu a velikost škol (tzv. síť škol).
Osobně se mě nejvíce dotýká část o školních psycholozích a spec. pedagozích a musím říct, že z toho mám opravdu radost. Speckaři mi jistě dají za pravdu, že bude příjemné nemuset se bát o místo kdykoli dobíhá nějaký projekt atd. a není jisté, jestli zbydou finance.
🧭 Nový kompetenční rámec pro ředitele škol
MŠMT a iniciativa Partnerství pro vzdělávání 2030+ představily nový koncept profesních kompetencí ředitelů. Už žádné "ředitel = účetní a hasič v jednom" – rámec jasně definuje, co by měl kvalitní leader ve škole zvládat, jak se v tom může rozvíjet a kde má hledat oporu. Oceňuju, že se konečně víc mluví o leadershipu ve školství jako o profilu s vlastními potřebami a vzdělávací cestou, protože i ti nejvýše postavení se někdy potřebují o někoho opřít.
🧠 Rovné příležitosti ve školách
NPI vydalo nové číslo EduRevue s tématem rovných příležitostí. Najdete v něm praktické příklady, jak lze ve školách podporovat děti z různých socioekonomických podmínek, jak pracovat s předsudky a jak stavět inkluzi na pevných základech. Jako speckař vnímám tuto oblast jako každodenní realitu – a každá metodická pomoc se v terénu hodí.
🎓 Novinky z oblasti vysokého školství
Od července povede Národní akreditační úřad pro terciární vzdělávání nový předseda – Jaroslav Miller. Vysokoškolské prostředí čeká další etapa proměny, ať už v akreditacích nebo podpoře kvality studijních programů. Zajímavý vývoj, který snad bude mít pozitivní dopad i na přípravu budoucích učitelů.
💬 ÚOOÚ varuje před používáním kamer ve školách
Úřad pro ochranu osobních údajů upozornil školy na úskalí používání kamer. Udělali k tomu i speciální seminář – připomněli, že monitoring může být problematický nejen právně, ale i eticky. Ke stažení jsou prezentace a metodika, vše na jejich stránkách.
🔄 Celoživotní vzdělávání dospělých
MŠMT spustilo pilotní fázi individuálních vzdělávacích účtů pro dospělé. Lidé si díky tomu budou moct vybírat a hradit kurzy podle vlastních potřeb – což je příjemná zpráva i pro učitele, kteří chtějí dál na sobě pracovat mimo klasické DVPP.