Techniky pro nácvik správného čtení

10.03.2025

V dnešním článku bych chtěla rozebrat techniky, které mohou pomoci s nácvikem správného čtení.

A co je to správné čtení? Nejde ani tak o rychlost, jako o kvalitu. Při správném čtení si člověk například nedomýšlí konce slov, čte plynule (i kdyby pomalu), není přítomný tichý sklad, kdy člověk čte slova nejprve potichu a poté nahlas, vnímá i obsah čteného apod. A teď jak na to?

Postřehování slabik

Úplný základ při nácviku správného čtení. Je vhodný spíše pro mladší čtenáře, ale když se potřeba, dá se samozřejmě trénovat v jakémkoli věku. Důležité je, aby čtenář ovládal jednotlivá písmena, nic jiného pro to není potřeba.

Ze začátku k postřehování používáme karty – lze na ně přidat obrázky – po úspěšném zvládnutí stačí už jen text a nějaké ukazovátko, jako například tužka.

Technika spočívá v tom, že čtenáři ukážeme slabiku a pak ji zakryjeme. Čtenář má za úkol slabiku postřehnout a nahlas přečíst. Důležité je postupovat od jednodušších slabik k těm obtížnějším. Výborný materiál pro postřehování sestavila paní J. Bednářová a podívat se na něj můžete ZDE.

Čtení v duetu

Taky se mu říká stísněné čtení, ale to mně osobně zní tak nějak divně. Nicméně, jde o to, že čtenář a jeho parťák (většinou dospělý) čtou zároveň, akorát parťák čte 1–2 slabiky před čtenářem a tím ho vede nebo naopak 1–2 slabiky za čtenářem a tím mu poskytuje kontrolu.

Ze začátku to vyžaduje trochu cviku, než čtenář s parťákem sladí tempo, ale tahle metoda je skvělá v tom, že čtenář text zároveň vidí i slyší a měla by následovat po postřehování nebo čtení s okénkem.

Motivované čtení

Cílem motivovaného čtení je, aby čtenář zvládal sledovat text čtený jiným člověkem a případně plynule navázat. Parťák čte nahlas, čtenář sleduje text očima a v určitém místě (klidně uprostřed věty) parťák zastaví a čtenář zkouší co nejplynuleji navázat a čte nahlas zase on. Role se mohou střídat dle libosti.

Procvičování těžký slov

Tady jde hlavně o to, aby čtenář před čtením textu získal sebedůvěru, která velmi pomáhá ke zvýšení plynulosti. Před samotným čtením si čtenář text rychle prohlédne a poznačí všechna slova, která se mu na první pohled zdají obtížná. Tato slova před čtením s parťákem procvičí a až potom následuje čtení celého textu. Obtížná slova se tak stanou jednoduššími a čtenář zažije pocit úspěchu.

Porozumění

Když má člověk obtíže se čtením, může se stát, že se tak moc soustředí na techniku čtení, že mu uniká obsah textu, který čte. Pokud toto nastane, je potřeba trénovat také porozumění textu, rozlišení podstatných faktů, základního děje, souvislostí atd. Zde je několik námětů na aktivity, které mohou k porozumění pomoci:

  • Samostatná reprodukce textu – Čtenář řekne vše, co si pamatuje a postupně se snažíme trénovat chronologický popis
  • Návodné otázky – Pokud samostatná reprodukce zatím není spolehlivá, můžeme čtenáři pomoci návodnými otázkami
  • Ilustrace – Čtenář má za úkol o textu nakreslit obrázek
  • Vymýšlení – V návaznosti na přečtené má čtenář za úkol textu vymyslet nový název nebo kousek pokračování
  • Čtecí karty – Skvělý pomocník pro nácvik porozumění, protože nutí čtenáře přemýšlet o textu z nových úhlů pohledu. Své čtecí karty vám dám k dispozici do galerie. Jsou barevně rozlišené – modré slouží k použití před čtením, žluté během čtení a zelené po čtení :)

Obecné zásady

  • Nestresujte! Cílem nácviku čtení není udělat z dyslektika knihomola, který louská 10 knih měsíčně levou zadní. Cílem je především vybudovat ke čtení pozitivní vztah.
  • Pravidelnost je základ. Je daleko lepší cvičit 2x denně 10 minut, než nárazově několik hodin.
  • Zrakové vedení je důležité a často velmi nápomocné. Číst s prstem, záložkou nebo okénkem (o kterých bude řeč zase v jiném článku) rozhodně není ostuda a třeba i já, ač nemám speciální vzdělávací potřeby, občas ráda čtu se záložkou - pomáhá mi se soustředěním a udržením očí na řádku, když jsem třeba unavená.
  • Vykašlete se na drill a čtení toho samého textu dokola, když není zábavný a čtenáře akorát trápí. Raději vyberte něco více motivujícího, i kdybyste ze začátku měli číst vtipy.
  • Dejte pozor na to, aby vás během nácviku nic nerušilo.
  • Chvalte, chvalte a chvalte i za ten nejmenší pokrok.